Nuffnang Ads

Tuesday 15 March 2016

Seminar UITM-UIN (Bandung)

Assalamualaikum, hai.

Sebenarnya dari haritu lagi nak buat entry pasal UITM-UIN apa yang kami buat dekat sana, program apa sebenarnya kami ke sana dan nak share lah sikit kan apa yang aku dapat kat sana.

Sebenarnya ni program under degree, jadi kami join lah sebab ada kekosongan kan. Mulanya, aku langsung tak tahu apa tujuan kami ke sana. Yang aku tahu pergi untuk membeli belah borong sakan (huhu) dan bila aku dan kawan-kawan semua berkumpul di UITM Shah Alam (sebab budak-budak degree duduk sana) aku tanya dekat akak ni sebenarnya apa je yang akan kita buat bila di UIN nanti. So akak tu pun kata, dekat sana nanti akan ada pembentangan tentang kewangan islam. Since kitorang ni dari program muamalat dan pelajar UIN sana mereka ambil jurusam Islamic Financial Management kira ada jodoh lah .. course tu lebih kurang sama jaa. Muamalat pun ada belajar tentang islamic financial juga.

So.. bila dekat sana. Semua presentor banyak sangat bagi ilmu, perkongsian tentang apa hukum mudharabah, cabaran dalam islamic financial di Indon dan degree students UITM pun ada buat pembentangan tentang muamalat di Malaysia ni dan banyak lagi lah (kena tengok notes balik lah kalau nak share) Jadi, dari situ baru aku tahu bagaimana sistem kewangan di sana dan perbezaan di sini.

Selain daripada dapat banyak information, saya dapat kawan baru di sana. Sampai sekarang pun kitorang still contact through whats'app. Dunia tanpa sepadan kan. Jadi, hubungan kitorang tak lah tergantung macam tu je, betul tak?





Firda and Masyitoh. Alhamdulillah lah kan dua orang ni jenis tak lupa orang haha. Apa yang paling best dorang ni rajin tau whatsapp tanya khabar. dan banyak kali dorang mention "harap sangat dapat ketemu suatu hari nanti" 

Even bahasa kitorang lain and sometime aku hilang vocab untuk cakap bahasa indon, aku cakap je melayu. rasa rasa dorang faham? Mestilah faham dong.. mereka pun bisa ngomong melayu kok.

Erm.. Rasa macam seronok kan bila tengok hakak hakak dan abang abang ni dapat arrange satu program serumpun macam ni. Insyaallah.. Jika ada peluang doakanlah hadek-hadek diploma ni pun dapat arrange satu program yang macam ni, eh.. eh..

No comments: