Nuffnang Ads

Friday 20 September 2013

Khasiat buah betik

Betik antara buah yang aku rasa ramai tak suka.
Dulu aku tak suka buah betik, siyes . Tapi lepas aku buat banyak research and nasihat doktor aku terus suka makan buah betik. Since kat rumah aku pun terpacak pokok betik , rambutan , durian , mata kucing , jambu merah ( macam kebun dah ) jadi tak payah lah nak beli. Kalau buah dia tade takkan nak tunggu sampai berbuah,berjanggut lah oi . So,kena lah keluar duit kan.

Mesti ramai yang dah tau kan khasiat betik. Antara paling famous lah :

" Memudahkan proses penghadaman dan mengelakkan sembelit "

Aku paling suka kalau bab-bab penghadaman ni.Selain boleh meredakan perut lepas makan , ia juga boleh memudahkan proses panyahTijaan . -__-' itu bahasa paling lembut lah senang cite.

Korang tahu tak , Selain buah . Pucuk dia juga boleh digunakan untuk buat ulam. My mak selalu juga buat ulam pucuk betik tu,aku pun layan je laaaa. Sedap !!! uolss should try

Korang sendiri nampak kan macam mana Allah cipta bentuk buah betik tu ?



Bentuk dia slim bukan ?? Haaa macam tulah juga khasiat dia , betik juag dikaitkan dengan pengawalan dan pengurangan berat badan. Betik dia tak meresap dalam proses penghadaman , sebab tu bila makan betik rasa senang je nak buang . ehemmm faham-faham la

No comments: